כל בעל עסק נמצא במירוץ מתמיד אחר איתור לקוחות חדשים. אם הגעת לכאן אז בטח כבר הבנת שרובם המוחלט של הלקוחות הפוטנציאליים שלך נמצאים באינטרנט. הם מחפשים שם מוצרים ושירותים, מושפעים מחוות דעת ודירוגים של גולשים אחרים וסביר להניח שאם העסק שלך לא יופיע בשאילתות החיפוש שלהם, הם ימצאו את המתחרים שלך והנה, עוד לקוח שפספסת. אבל איך עושים בכלל שיווק באינטרנט? שיווק עסקים באינטרנט זה תחום רחב שמערב בתוכו קידום אתרים אורגני, קידום ממומן בגוגל, פרסום ברשתות חברתיות, בלוגים, פורמים ועוד. עם זאת, התחום שנחשב האיכותי ביותר, זה המשפיע על המוניטין והנוכחות ארוכת הטווח של העסק באינטרנט הוא הקידום האורגני.

מטרתו של הקידום האורגני היא לקדם את מיקומו של אתר האינטרנט של העסק גבוה ככל הניתן בדירוגים, במילות מפתח הרלוונטיות לתחום הפעילות של העסק, במטרה להציג אותו לעיני הגולשים כאשר הם מחפשים מוצר או שירות מסוים. הקידום נעשה, ברמה הטכנית באמצעות התאמת האתר למנועי החיפוש, כתיבת תוכן רלוונטי, הפצתו לגולשים פוטנציאלים, והכנסת קישורים חיצוניים במטרה להציג למנועי החיפוש שמדובר באתר רלוונטי לשאילתת החיפוש של המשתמש.
מבדיקה ומעקב אחר בעלי מקצוע המקדמים אתרים עבור לקוחותיהם, אנו מוצאים כי הרבה מאסטרטגיות הקידום מתבססות על כתיבת תוכן בלבד מבלי לקחת בחשבון את התכנון המקדים ובניית התשתית המתאימה לפעילות העסק, ליתרונות שלו, ולמסר שנדרש להעביר ללקוח כאשר הוא נפגש עם העסק בפעם הראשונה ברשת האינטרנט.
לכן, לפני שמתחילים לכתוב מאמרים ללא הכרה ולהפיצם בכל מיני אתרים ללא הבחנה, אנו ממליצים להשקיע חשיבה אסטרטגית בבניית התשתית לקידום האתר באינטרנט:

  • מה תחום הפעילות של העסק? מה הוא מוכר ואילו שיטות שיווק נעשו עד כה? מה העסק צריך לשדר במפגש הראשון על הלקוח ברשת האינטרנט? זו בעצם חשיבה שיווקית שתוביל את הקידום מראשיתו ולאורך כל הדרך.
  • סדר הפעולות הנדרש באינטראקציה של הגולש עם בית העסק – האם הגולש יפגוש אתר תדמיתי (ולכן כדאי שיגיע לדף הבית), האם העסק מחליף מוצרים בתכיפות גבוהה (ולכן כדאי לבצע אופטימיזציה לדף מוצרים שיאפשר הצגתם בעת הצורך), האם מדובר בשירות (כמו למשל ייעוץ כלכלי) אשר נדרש בו לחזר אחר הלקוח באמצעות מתן טיפים והמלצות במייל ולרכוש את אמונו בטווח הארוך. כל אלה, ועוד שאלות רבות שחשוב לשאול לפני ביצוע האופטימיזציה באתר ובחירה בנושא הקידום ובעמודים שיקודמו.
  • מחקר מתחרים – לפני שאנו מתחילים להמציא את הגלגל, יש לבדוק מה המתחרים שלנו עושים, איזה תוכן הם כותבים, מאיפה הם מקבלים קישורים לאתר, איך האתר שלהם נראה, איזה תוצאות האתר שלהם מקבל בהשוואה לאתר שלכם בכלי המדידה הנמצאים ברשת. אנחנו נשאף להגיע לרמתם ואז לעשות צעד יצירתי נוסף ולעקוף!
  • איזה תוכן נרצה לשווק באתר? האם תוכן כללי או תוכן ממוקד? האם לתת חשיבות לעקביות הנושא בתכנים הכתובים לאורך זמן או שעדיף להתמקד בתוכן עדכני יותר בנושאים שונים הקשורים בעקיפין לפעילות העסק.
  • בדיקת פרמטרים של פעילות הגולשים לפני תחילת הקידום ותוך כדי תנועה – כמה זמן גולש נשאר באתר, באילו עמודים התעניין יותר, כמה מתוך הגולשים שנכנסו לדף הבית, יצאו משם מבלי להעמיק לדפים נוספים, האם גולשים עשו שיתופים ברשתות חברתיות לכתבות באתר ועוד. הפרמטרים האלה משפיעים מאוד ויש להתחשב בהם ולהתאים את פעילות השיווק באינטרנט בהתאם.
  • בדיקה של תאימות האתר למנועי החיפוש השונים – האם שפת הקוד והתוספים הקיימים באתר ידידותיים למנועי החיפוש? האם האתר נטען במהירות (אחרת הגולש יתייאש ויגלוש לאתר אחר), האם קיים תוכן שלא קריא ע"י מנועי חיפוש (למשל קבצי FLASH).
  • אנליזה של האתר לפני תחילת הקידום וגם כמובן בהמשך הדרך – ישנם המון כלים אשר מאפשרים לנטר את תנועת הגולשים, מהיכן מגיעים הקישורים לאתר, מעקב אחר פעילות ברשתות חברתיות, כמות השיתופים שקיבלה כל כתבה, ועוד המון נושאים שצריך לתת עליהם דגש.
  • הפצת תכנים נלווים – תוכן הוא אמנם חשוב אבל בהחלט לא מספיק. כיום קיימות אפשרויות רבות שצריך לדעת לנצל וחשוב מאוד להשתמש בהן, כמו למשל מפות של גוגל, עבודה נכונה עם תמונות, וידאו, מצגות, בלוגים, אתרי קניות, אתרי המלצות ועוד.
  • שיווק במדיה חברתית – כיום מנועי החיפוש נותנים דגש רב מבעבר על מדייה חברתית כסממן לאיכות האתר וחשיבותו לגולשים. השיווק במדיה החברתית זה נושא רחב כשלעצמו וקיימת תורה שלמה של פעילויות וטכניקות שמטרתן להגביר את התערבות הגולשים במוצר או שירות מסוים על מנת לייצר "באז" שיתורגם לכניסות לאתר.
  • שימוש במפת XML – עבודה עם מפת XML אינה ברורה מאיליה, ישנם דפים באתר, או קטגוריות, או אפילו תמונות שנבחר לא להציג בכוונה תחילה, מתוך מטרה להדגיש את התוכן שבו אנו מעוניינים להתמקד. יש לדעת לשלוט במפת ה XML באופן שיישרת אותנו בצורה הטובה ביותר.
  • כתיבת תוכן איכותית – לכתוב תוכן זה לא מספיק, מניסיון שלנו, נעשות המון טעויות בתחום כגון שכפול תכנים (אשר עלול לפגוע בדירוג האתר), כתיבת תכנים קטרים מדיי, תכנים לא איכותיים אשר נתפסים כ"ספאם" בעיני מנועי החיפוש, ותכנים שנכתבים באופן שאינו אופטימלי למנועי החיפוש.

לסיכום, כאשר אתם מחפשים לקדם את העסק שלכם במנועי החיפוש, נסו להבין את הגישה ההוליסטית של שיווק עסקים באינטרנט ולבחור בגוף מקצועי שיודע לתת מענה רחב לפרמטרים הרבים הדרושים בעבודה זו, ואינו מתמקד בכתיבת תכנים בלבד. בהצלחה.